Kjøpt av gården – Hva det betyr for oss?

Direkte handel

Vi har i vinter lansert et konsept vi skal jobbe med fremover som vi kaller «kjøpt av gården». For å forklare hva det betyr for oss, og for de vi kjøper kaffe av, må vi først fortelle litt om hvorfor vi har valgt dette, og hva vi legger i det. Helt til slutt legger i fra og med i år av, ut all info om prisene vi har betalt for kaffen gjennom hele året ivår Transparens-rapport.

Den klassiske agentmodellen

Nord Brenneri så sin spede begynnelse i et lite kafelokale på Lilleborg, før vi flyttet inn i kjelleren på Grunerløkka Bakeri tilbake i 2012. Som de fleste andre brennerier, kjøpte vi all kaffen vår gjennom agenter. Den klassiske agentmodellen, er rett og slett en forsyningskjede som går fra gård til vaskestasjon til sentrallager til kaffebrennerier. I denne kjeden kjøper agenten mye eller all kaffen fra en gård eller vaskestasjon eller andre agenter eller på det åpne markedet, og de tar da risikoen med lagerføring og finansiering inntil de eventuelt får solgt kaffen. Eller blir sittende igjen med den på lager.

Det å frakte kaffe, i hvert fall i en container, koster mer eller mindre det samme per container om den er full eller har en kaffepose på 60 kg i seg. Da vi startet opp tilbake i 2009, brant vi en sekk med kaffe, fordelt på 7 forskjellige bønnetyper og land per uke. Hvis vi skulle fraktet dette selv, ville vi da måttet frakte 6-7 poser med kaffe fra 7 forskjellige land i 7 nesten tomme containere. Vi ville da, veldig grovt regnet, brukt 148 tusen per år på frakt, og betalt bøndene ca. det samme for kaffen.

Det sier seg selv, at det er lurt å fylle opp en container, i stedet for å frakte en container fra Etiopia til Norge med 7 sekker kaffe i. Også fra et miljøperspektiv.

Agenter har altså en stor verdi fordi de samler mye kaffe, tar risiko, sikrer finansiering og gjør det mulig for små brennerier å kunne leve ved siden av de store.

Utfordringen kommer kanskje mer til syne i regnestykket agentene må gjøre for å drive denne virksomheten. Lagerholdning er dyrt, finansiering er dyrt, og risiko er dyrt. I tillegg er det vanlig at de presser prisene til bøndene, spesielt de store agenthusene. Så i noen tilfeller har jeg vært borti at agenter kjøper kaffe fra en bonde for nær C-Prisen (Råvarebørspris) for deretter å selge den samme kaffen til oss for over dobbelt så mye. Hadde det ikke vært bedre om bonden hadde fått en større del av denne kaka?

De fleste kaffeagenter trader kaffe på det åpne markedet i tillegg til å kjøpe kaffe fra bønder og vaskestasjoner

Kjøpt av gården

Derfor har vi lenge jobbet med å få til nettopp direkte handel med bonden. Vi er fortsatt et lite brenneri, men vi er akkurat store nok til at vi kan kjøpe mye av kaffen vår direkte fra bonden. Når vi sier direkte fra bonden, så mener vi akkurat det.

Vi (Nord Brenneri AS), har foretatt en direkte overføring av penger til den som har produsert kaffen. Ingen agenter i mellom. Deretter kjøper vi tjenester av andre for å fasilitere dette. Vi kjøper shippingtjenester av en Hauler, som henter kaffen hos bonden og ordner med dokumenter for å få den inn i landet. Vi melder inn til mattilsynet når kaffen står på havna, og vi kommuniserer direkte med bonde for å sikre stabilitet, forutsigbarhet og kvalitet over lang tid.

Mange agenter og brennerier markedsfører seg som at de driver med direkte handel, men mener med det at de vet hvor kaffen kommer fra. Det er ikke direkte handel i mine øyne. Det er ikke nødvendigvis noe galt med det, det er bare ikke riktig å kalle det direkte handel.

Fra gården til O’Coffee i Sao Paulo Brasil

Hvem kjøper vi av?

En gård kan være så mangt. Noen gårder vi samarbeider med er nettopp det. 1 gård, med en bonde og noen ansatte eller innleid hjelp i sesongen. Men noen vi kjøper av, er også kooperativer. Altså en samling gårder som går sammen om å kjøpe inn fellestjenester. Dette kan være å kjøpe inn en vaskestasjon, det kan være å kjøpe inn maskiner og utstyr som ville vært for dyrt for en, men gjennomførbart for mange. Se for deg en norsk bonde som går sammen med en nabo for å kjøpe en tresker de kan dele på. De trenger ikke 2 treskere, 1 holder fint. Akkurat sånn er det i Brasil og mange land også.

Yohannes Birhanu er yngstemann i familien som har drevet med kaffe i flere generasjoner i Etiopia. Yohannes har ansvaret for 3 vaskestasjoner hvor totalt 800 gårder leverer kaffen sin. I Etiopia, Kenya og noen andre land er dette den vanligste foretningsmodellen, og vi kjøper da direkte fra familien som betaler en andel til bøndene.

Så lenge vi kjøper av et kooperativ, eid av bøndene selv, er “kjøpt av gården” like aktuelt. I tilfeller hvor vi kjøper fra vaskestasjoner hvor bøndene får sin like andel av salget og overskuddet er også det en vanlig modell som vi mener er like sterkt.

Dette handler for oss om et verdisett hvor pengene går inn i lokalsamfunnet og tilbake til bøndene, ikke til store europeiske eller amerikanske selskaper.

Om bøndene har gått sammen og deler inntektene, eller om vi kjøper av en enkeltstående bonde, det blir det samme. Derfor har vi valgt dette navnet for vår transperensmodell, fordi det sier noe om hvor pengene går. Rett fra oss, som foredler, til de som produserer råvarene, uten unødvendige mellomledd.

Otavio fra O’Coffee sin gård i Sao Paulo (fylke). En av gårdene vi kjøper kaffe fra.
Yohannes Birhanu er yngstemann i familien som har drevet med kaffe i flere generasjoner i Etiopia. Yohannes har ansvaret for 3 vaskestasjoner hvor totalt 800 gårder leverer kaffen sin. I Etiopia, Kenya og noen andre land er dette den vanligste foretningsmodellen, og vi kjøper da direkte fra familien som betaler en andel til bøndene.

Utfordringer med direkte handel

Det er krevende for et lite norsk selskap uten de store økonomiske ressursene, å skulle kjøpe inn kaffe i så stort volum så få ganger i året. Vi kjøper kaffe 6-7 ganger i året, og må ut med hele årsforbruket av den kaffen hver gang. De fleste på vårparten. Dette er dyrt.

Det er også store kulturelle og kommunikative utfordringer vi stadig må forbedre oss på. Det er langt til skogene sør i Etiopia fra Norge. Den første containeren vi tok hjem fra Etiopia, holdt på å skeis. Kommunikasjon og tillit over landegrenser er komplisert. Det samme er kvalitetskontroll. Heldigvis blir verden mindre og mindre, og vi fant en god løsning for begge parter og fikk fantastisk kaffe tilsendt oss direkte fra Sør Etiopia, opp til havna i Djibouti og videre til Oslo. Årets julekaffe:)

På tross utfordringer, mener vi at verdien av mer kroner direkte til produsenten, og mindre kroner til dyre mellomledd, er verdt det.

Transparente agenter som Algrano

Den siste tiden har det også dukket opp meget gode alternativer til de klassiske agentene. Heltransperente agenter, eller egentlig bare «fasilitatorer» som Algrano har kommet på banen. Det de gjør er å sette opp brenneriet, med en bonde i Tanzania de har en relasjon til. Brenneriet får smaksprøver, snakker med bonden, kjøper kaffen med en direkte overføring av penger fra brenneriet til bonden. Deretter hjelper de deg å fasilitere shipping og toll der det trengs og fakturerer en liten fee for konsulentbidraget de har stått for. Superspennende og kul modell.

Vi kjøper det meste av kaffen vår direkte eller gjennom transparente agenter som Algrano, men av og til hender det vi kjøper kaffe fra lokale lagre eller andre agenter som jobber etter den gamle modellen. Målet vårt er 100% kjøpt av gården, i 2019 har vi kjøpt 77% av all kaffe direkte. Det er ikke så galt fra et bittelite brenneri på østkanten i Oslo synes vi.

Pris og kostnader

Kaffe koster i dag ca. 1$ per LBS (1 amerikansk pound er ca. 0,43 kg) på c-pris markedet.  Dette er lavere enn det en bonde trenger for å overleve i stort sett alle land kaffe produseres.
De fleste spesialbrenneriene kjøper kaffe for vesentlig høyere summer enn dette, noe som gjør spesialkaffemarkedet betydelig bedre rusta og mer fornuftig for bøndene og bærekraft enn de som kjøper kaffe på det åpne markedet. Men vi mener altså at det er ytterligere forbedringer som kan gjøres i kjøpe direkte.

Prisen på kaffe internasjonalt har stupt de siste årene. I dag koster 1 lbs med kaffe (0,43kg) ca. 1$. Vi betaler i snitt langt over det dobbelte direkte til bøndene, noe som gjør at det faktisk går an å leve av.

Mål for “Kjøpt av Gården” i 2020

i 2020 har vi som mål å kjøpe enda mer kaffe direkte. Vi har flere spennende samarbeid og prosjekter vi skal i gang med.

  • Vi vil betale en premium på 2% på toppen av kaffeprisene av alt direkte innkjøp. Det vil ikke bli satt noen begrensninger på hva disse pengene skal gå til fra bondens side, dette er kun en sluttårsbonus som takk for godt samarbeid som kanskje kan bidra til enkeltinnkjøp som ikke dekkes resten av året. Beløp og mottaker vil fremkomme på neste års transparensrapport.

  • Målet vårt er 85% direkte kjøp i 2020

  • Vi har flere nye gårder vi skal besøke, blant annet en familie i Guatemala og et koopereativ i Costa Rica vi håper vi kan samarbeide med

  • Vi skal også forsøke å lage et samarbeid med et kooperativ i Kenya. Dette er krevende, da Kenya har en modell hvor all kjøp av kaffe skal gå gjennom auksjonshus. De siste årene har det åpnet seg opp noe mer, og vi får se hva vi får til.

Til slutt kan du da gå inn og se vår transparens-rapport for 2019.

Kilder og mer lesestoff:

kaffe kvinner sorterer
Kaffeturer

Kibari Estate

Fruktig afrikansk kaffe Dette er en familiegård som ligger i Nkubu by som ligger på østsiden av Mount Kenya innenfor

Les »
Kaffeturer

Mlama Farm

Kaffe fra Tanzania Moshi er en by i nord-Tanzania, nær den kenyanske grensen. Den er kjent som portalen til Kilimanjaro

Les »
Ukategorisert

Kaffe i Kenya

Komplisert kaffe-historie Kenya som kaffeland er en noe komplisert historie, dog ikke spesielt lang til tross for at Kenya grenser

Les »
Produktnyheter

Finn ut hva slags kaffe du liker?

Det er ikke alltid så lett å finne den perfekte kaffen. Prøv et abonnement helt uten binding. hvor vi viser deg mange forskjellige varianter og smaker, sendt rett hjem i postkassa.

Les »
Rull til toppen

Velg din favoritt

Når vi leter etter kaffen vi skal ha i vårt utvalg, legger vi vekt på å ha en bredde i smaker og opprinnelsesland.  Alle har forskjellig forhold til smak og aroma, så vi har satt sammen en variasjon av abonnementer for at du skal kunne finne den kaffen du vil ha i postkassa!  
 

AMERIKASKaffe fra Amerika er en reise i smak og aroma!
Fra Brasil, verdens største kaffeprodusent, får du den kjente søte smaken av nøtter, sjokolade og moden frukt.
  Reiser man nordover til Colombia og Peru, finner man typisk mer kompleksitet, fruktighet og balansert syre.  I fjellene gjennom Mellom-Amerika, Panama, Costa Rica, Nicaragua osv. er det en symfoni av forskjellige arter, prosesseringsmetoder og spennende kultur og historie forbundet med kaffe.  I denne pakken får du mulighet att utvide og utforske paletten din.

AFRIKAS – Kaffe kommer opprinnelig fra Afrika. Nærmere bestemt sør for Sahara i fjellområdene forbundet med Riftdalen. Det er her man finner de originale artene i sitt perfekte habitat. Generelt er kaffe fra Afrika kjent for å være fruktig og kompleks. I ekstreme høydemeter over 2000 meter får kaffebærene utviklet den søte smaken i vulkansk, mineralrik jord.
Fra Etiopia velger vi ofte saftig, fruktige kaffe med frisk syre og floral aroma med aromaer som bergamott og sitrus, smaker som fersken og jordbær .
Kenya og Tanzania byr ofte på dypere bærsmak, tydelig syre og kompleks, fruktig aroma. Her finner du smaker såsom kan man tenke solbær, kirsebær, nyper og sort te.
Rwanda produserer mye moden fruktsmak, tenk rosin og kombinert med eple og stenfrukt. 

ESPRESSO –  Kaffen i dette abonnementet er valgt spesifikt for å gi en rik smaksbombe av en espresso.Vi handler kaffe med høy og jevn kvalitet på bønnene, noe som gjør at vi kan behandle kaffen forsiktig uten å brenne den så hardt at den blir bitter.  Dermed bevarer vi den komplekse smaken og aromaen som finnes i kaffen!  Vår espresso gir en veldig balansert og god smak i melkebaserte kaffedrikker.

ØKOLOGISK – Vi har til enhver tid et lite utvalg av Økologisk kaffe.  Folk flest er opptatt av miljøet, derfor finner vi økologisk kaffe med en smaksprofil som folk flest liker. Ofte søt, med rund smak og god syre. 

Få siste nyheter, kaffetips og gode tilbud rett i innboksen!